حکومت جهانی حضرت مهدی (ع)

این روزها بیش تر از هر زمانی بحث حکومت واحد جهانی، جهانی شدن و جهانی سازی به گوش می رسد. مقصود از حکومت جهانی امام زمان (ع) چیست؟

برا اساس روایات، یکی از ویژگی های مشهورحکومت حضرت مهدی (ع) جهان شمولی آن است. حکومت مهدی (ع) شرق و غرب عالم را فرا می گیرد، هیچ آبادی ای در زمین نمی ماند مگر اینکه گلبانگ توحید از آن شنیده می شود و سراسر گیتی از عدل و داد آکنده می گردد.

در آن دوران، به دست آن امام بزرگ، آرمان والای تشکیل جامعه بزرگ بشری و خانواده انسانی تحقق می پذیرد و آرزوی دیرینه همه پیامبران و امامان (ع) و مصلحان و انسان دوستان بر آورده می شود.امام رضا (ع) از پیامبر اکرم (ص) چنین روایت کرده است: خداوند در شب معراج فرمود:… و به درستی زمین را به وسیله واپسین (امامان معصوم (ع)) از دشمنانم پاک خواهم ساخت و تمام گستره زمین را در فرمانروایی او قرار خواهم داد…»

در عصر رهبری امام مهدی (ع) با ایجاد مرکزیت واحد و مدیریت و حاکمیت یگانه والاهی برای همه اجتماعات و نژادها و منطقه ها، یکی از عوامل اصلی تضاد و جنگ و ستم از میان می رود. رسول گرامی اسلام (ص) می فرماید: «پیشوایان پس از من دوازده نفرند ؛ نخستین آن ها تو هستی ای علی واپسین آن ها قائم است؛ همو که خداند با دستانش مشرق ها و مغرب ها تمام کره زمین را فتح خواهد کرد».

البته این امید در افکار و عقاید تمام اقوام و ملل ریشه دارد و کم و بیش به گونه های متفاوت درهمه جا مطرح است ؛ اما در تفکر شیعی از شفافیت و روشنی ویژه بهره می برد؛ به گونه ای امام منتظر و منجی نهایی زنده است. روزی به فرمان خداوند خواهد آمد و جهان را از عدل و داد آکنده خواهد ساخت.

یکی از مفاهیمی که همان ابتدا در ارتباط با مهدویت و ظهور منجی موعود پدید آمد و در شمار عقاید دینی بسیاری از شیعیان قرار گرفت، مفهم «حکومت واحد جهانی» است. بر اساس این عقیده با ظهور امام غایب، اسلام، به عنوان تنها دین حق الاهی و کامل و دارای شریعت جامع، مقبول همگان خواهد شد، ستمگران از مسند قدرت به زیر کشیده می شوند ؛ حکومت جهانی اسلام به رهبری مستقیم واپسین امام معصوم و عادل بر پا خواهد شد و عدالت بر بنیاد دیانت و اخلاق در مقیاسی جهانی اجرا می گردد. در برخی از آیات قرآن به نوعی به این حاکمیت اشاره شده است. البته آیات مربوط به جهانی بودن دین اسلام نیز موءید این معنااست ؛ زیرا این وعده الاهی تحقق نیافته است و بی تردید باید زمانی تحقق یابد.

مبانی و مقدماتی که ناگزیر به آرمان حکومت واحد جهانی شیعی منجر می شود چنین است:

1- اعتقاد به برتری کامل اسلام و جهانی بودن رسالت آن

به ا تفاق تمام مسلمانان، اسلام که در واپسین حلقه از سلسله طولانی نبوت ظاهر شده، از هر جهت کامل ترین و جامع ترین دین است و تاروز قیامت نیز برای تأمین سعادت بشر کافی ا ست.

دین اسلام ناگزیر روزی تمام انسان ها را پیرو خود می سازد و جهان را تسخیر می کند. قرآن مجید این حقیقت سترگ را این گونه تصویر کرده است:

(انّ الدینَ عندَ الله اَالاسلامُ)

در حقیقت دین نزد خدا همان اسلام است.

(وَمن یَبْتَغ غَیر الاسلام دیناً فَلَنْ یُقبَلُ مِنه)

و هر که جز اسلام دینی (دیگر) جوید هرگز از وی پذیرفته نشود.

(الیوم اَکْمَلتُ لَکُم دینَکُم )

امروز دین شمارابرایتان کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم.

(ماکانِ مُحمّدٌ اَبا احِد مِنْ رجالِکُم ولکنَ رَسُول الله و خاتَمَ النبیین)

محمد پدر هیچ یک از مردان شما نیست ؛ ولی فرستاده خدا و خاتم پیامبران است.

(وهُو الذی اَرْسلَ رَسوُلهُ بالهُدی وَ دینِ الحق لِیُظهِرهُ عَلی الدین کُلهِ)

او کسی است که پیامبرش را با هدایت دین درست فرستاد تا آن را بر هر چه دین است پیروز گرداند.

با استفاده از این سخنان نورانی مسلمانان حقانیت، جامعیت، خاتمیت، جهانشمولی، و سرانجام جهان گستری و پیروزی و غلبه نهایی اسلام را دریافته اند.

2- اعتقاد به مهدویت

چنان که گفته شد، اعتقاد به مهدویت و ظهور منجی داد گستر و جهانی ناگزیر به چیرگی اسلام بر تمامی ادیان و مکاتب وایدئولوژی ها و استیلا بر جباران و فرمانروایان غیر الاهی و در نهایت تأسیس حکومت جهانی می انجامد ؛ به ویژه اگر از منظر شیعی به تاریخ بنگریم، ظهورمهدی خاص و شناخته شده و در عین حال غائب از انظار و تشکیل حکومت حق و عدالت گستر اجتناب ناپذیر خواهد بود.

از نظر شیعه باحذف امام علی بن ابی طالب (ع) و فرزندان او تاریخ اسلام پس از پیامبر اکرم (ص) در حوزه سیاست و حکومت به انحراف گرایید. این انحراف پیامدهای منفی متعددی در پی داشت که محرومیت جامعه از رهبری معنوی و آسمانی یکی از آن ها به شمار می آید. شیعیان منتظرند واپسین بازمانده امامان معصوم (ع) ظهور کند و تاریخ اسلام و در نهایت تاریخ انسان را به مسیر طبیعی حق و الاهی اش باز گرداند. در آن صورت، اسلام عزیز و مسلط می شود و مسلمانان بر جهان چیره می گردند. طبق این تفسیر تشکیل حکومت واحد جهانی اسلامی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

در منابع روایی اسلامی و به ویژه شیعی، ازخصوصیات و اختیارات و عملکردهایی یاد شده است که جز با تشکیل حکومت واحد جهانی محقق نخواهد شد. از جمله گفته شده است که مهدی (ع) ستم را بر می اندازد. و عدالت و دین حق را در سطح جهان برای همیشه مستقر می سازد. در برخی روایات نیز از اختیارات و قدرت و امکانات مطلق و جهانی امام غائب یاد شده است ؛ اختیارات و امکاناتی که عملاً جز با چیرگی بر جهان و تشکیل حکومت مقتدر جهانی به دست نمی آید، برای مثال امام باقر (ع) می فرماید: «قائم ما با در انداختن بیم و هراس در دل ستمگران یاری می شود با پشتیبانی و حمایت از جانب خداوند تأیید می گردد. زمین برایش خاضع و تسلیم می شود، گنج ها و خزائن برایش آشکار و نمایان می شود. حکومت او شرق و غرب عالم را فرامی گیرد. خداوند به وسیله او دینش را بر تمام ادیان چیرگی می بخشد ؛ هر چند مشرکان که کراهت داشته باشند. در زمین خرابی و ویرانی نمی ماند مگر آن که او آن ها را آباد کند و عیسی بن مریم (ع) از آسمان فرود آید و پشت سرش نماز می گزارد.»

با توجه به این نوع روایات هرگز تردیدی نخواهد ماند که حکومت حضرت مهدی (ع) تمام گستره زمین را فرا خواهد گرفت.

با روشن شدن ایده حکومت جهانی در مباحث مهدویت، نسبت آن با نظریه های امروزین جهانی شدن و جهانی سازی تا حدود زیادی آشکار می شود.

دانلود کتاب ارزشمند حکومت جهانی مهدی عج نوشته آیت الله مکارم شیرازی لینک مستقیم

1- عیون اخبار الرضا، شیخ صدوق، ج 1، ص 262.

2- امالی، شیخ صدوق، ص 97.

3- آل عمران(3):19.

4- آل عمران(3):85.

5- مائده(5):3.

6- احزاب(33):40.

7- توبه(9):33.

8- کمال الدین و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج 1، ص 331.

پدید آورنده : خدامراد سلیمان

۸ نظر

  1. Salam Tashakor Azizan az lotfi shoma ba ein websid waghan ziba ast mamnon 🙂

  2. بسم الله الرحمن ارحيم
    سلام عليكم
    به مدد خداوند متعال توانستيم وب سايتي را با محوريت شهدا و رهبري ايجاد كنيم
    كه شما عزيزان مي توانيد با ورود به اين وب سايت و عضويت در آن از امكاناتش بهره مند بشويد وما را در اين راه ياري برسانيد.
    عنوان سايت:كبوتران زميني
    http://www.k-zaminy.ir : آدرس سايت
    شهادت را نه در جنگ که در مبارزه مي دهند ما هنوز شهادتي بي درد مي طلبيم غافل از آنکه شهادت را جز به اهل درد نمي دهند . . .
    التماس دعا

  3. در ارزوی دیدار تو بیتابم…

  4. به جان رسول الله دیگه دوست ندارم روی زمین باشم سربازشم اگه قبولم کنه …….همه ما منتظر یه چیزی هستیم همه منتظریم …….دعا کنید خدا منو بطلبه برم پیشش ….دیگه زمین رو دوست ندارم…….

  5. السلام علیک یا بقیه الله ارواحنا فداه انشالله با خداوند متعال تمام موانع ظهور شما را برطرف نمایند وبا ظهور جهانی زمین را پر از عدل و داد نمایید وانتقام مادرت فاطمه واجدادت خصوصا سیدالشهدا ویارانش را از ظالم بگیری انشالله تعالی.ماهم چنان منتظر ظهورت هستیم

  6. اگه برا ما نمیای بیا برای فاطمه
    پهلو شکسته مادرت بیا دوای فاطمه
    آقا جان همه چیز دنیا پوچ شده وقتش نشده که بیایی!?
    السلام علیک یا بقیه الله…

  7. خداوند را شاکریم که مرا فرزند رسول خدا و امیرالمومنین وحضرت فاطمه زهراص واز ذریه بجامانده امام حسن مجتبی قرار داد که یاری گر امام حی وحاضر هستم ولی جای تاسف دارد امروز کشور ما گویا قدتش به دست شیاطین افتاده واگر میدانستید اینطور بگویم ظهور واقع شد واگر مانع ان شدم زیرا ظهور با برخورد ستاره طارق واقع میشود و متوجه شدم کسی نمی ماند پس امان خواسام تا مردم را بسوی خدا بخوانم ولی شرایط انقدر وخیم است که ده مرتبه بازداشت شدم خودتان را اماده کنید یکتا پرستی پیشه کنید و از بارگناهان بکاهیم ودینتان اصول و فروع دین را محکم نگه دارید و اماده یاری امام حی و حاضر لبیک یا مهدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.