روزه رجب عذاب قبر را از بین می‌برد – لیلة الرَّغائب

ماه رجب، هفتمين ماه تاريخ هجري قمري و از ماه هاي حرام مي باشد.

ماه هاي حرام، چه در عصر جاهليت و چه در دين اسلام، در نزد مردم ، محترم بوده و از ايام عبادات و زيارات به شمار مي آمدند و در آن ها، هر گونه جنگ و جدال، دشمني و تجاوز به يكديگر، ناروا و حرام مي باشند.

ماه رجب را “أصب” مي گويند، زيرا رحمت الهي در اين ماه بر امت اسلام نازل مي گردد و اين ماه، ماه استغفار مسلمانان است.

امام محمد تقي (ع)، به هنگام حلول هر ماه قمري [از جمله ماه رجب]، دو ركعت نماز اول ماه به جاي مي أورد كه در ركعت اول پس از حمد, سوره قل هو الله احد و در ركعت دوم پس از حمد, سوره اِنّا انزلناه را قرائت مي نمود و سپس صدقه مي داد و با دادن صدقه, سلامتي خويش در آن ماه را از خدا مي خريد.

پيامبر اكرم (ص) درباره فضيلت اين ماه شريف فرمود: ماه رجب, ماه بزرگ خدا است و ماهي در حرمت و فضيلت به آن نمي رسد و قتال با كافران در اين ماه حرام است. رجب ماه خدا, شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است. كسي كه يك روز از رجب را روزه بگيرد, خشنودي بزرگ خداي مهربان را براي خويش فراهم كرده و خشم و غضب الهي را از خود دور مي گرداند و بدين وسيله, دري از درهاي جهنم بر روي او بسته گردد.

از امام موسي بن جعفر (ع) روايت شده است: هر كسي كه يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد, به اندازه يك سال راه رفتن،آتش جهنم از او دور گردد و هر كسي كه سه روز آن را روزه بگيرد،بهشت بر او واجب گردد.

هم چنين،آن حضرت فرمود:رجب،نام نهري است در بهشت،كه از شير،سفيدتر و از عسل،شيرين تر است و هر كسي كه يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد،از آن نهر خواهد نوشيد.


اعمال ماه رجب :

دعا : اعم از دعاهايي كه براي رؤيت هر ماه قمري و يا روزهاي آن، به طور مشترك خوانده مي شود و يا دعاهايي كه در خصوص شب و روز اول ماه رجب و يا براي هر روز آن وارد شده است.

تعداد دعاها، فراوان است و معروف ترين آن،عبارت است از اين دعا كه پس از هر نماز واجب خوانده مي شود:

يا مَنْ اَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ، وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَرٍ، يا مَنْ يُعْطِي الْكَثيرَ بِالْقَليلِ، يا مَنْ يُعْطي مَنْ سَئَلَهُ، يا مَن يُعْطي مَن لَم يَسْئَلْهُ و مَن لَم يَعْرِفهُ، تَحَنُّناً مَنهُ و رَحْمَهً، اَعْطِني بِمَسْئَلَتي اِيّاكَ جَميعَ خَيْرِ الدُّنيا و جَميعَ خَيْرِ الآخِرهَ، و اصْرِفْ عَنّي بِمَسْئَلتي اِيّاك جَميعِ شَرِّ الدُّنيا و شَرِّ الآخِرهَ، فَانَّهُ غَيْرُ مَنْقُوصٍ ما اَعْطَيْتَ و زِدْني مِن فَضْلِكَ يا كَريمُ.

سپس با دست چپ محاسن خود را گرفته و انگشت سبابه دست راست خود را حركت دهد و گريه كند و بگويد:

يا ذالْجَلالِ و الاِكرامِ، يا ذَالنَّعْماءِ و الْجُودِ، يا ذَالْمَنِّ و الطَّولِ، حَرِّمْ شَيْبَتي عَلَي النّارِ.

– استغفار : از درگاه با عظمت پروردگار منان، با گفتن: اسْتَغْفِرُ اللهَ رَبي وَ اَتُوبُ اِلَيُهِ. و يا با گفتن:اللّهُمَّ اغْفِرلي وَ تُبْ عَلَيَّ.

– نماز : اعم از نماز مشترك اول هر ماه و نمازهاي گوناگوني كه براي خصوص روزهاي ماه رجب وارد شده است.

– روزه : روزه گرفتن، از بزرگترين و معروفترين أعمال عبادي اين ماه شريف است و پيشوايان معصوم عليهم السلام و اصحاب بزرگوار آنان و عارفان و بسياري از متدينان، تمام روزهاي آن را روزه مي گرفتند.

بدين جهت، توصيه مي گردد كه روزه گرفتن تمام يا تعدادي از روزهاي آن، [حداقل يك روز] فراموش نگردد.

– اعتكاف در مساجد

– قرائت قرآن كريم

– تصدق و انفاق

– نيكي به برادران ديني و انجام كارهاي خير و عام المنفعه

اعمال ليلة الرغائب را از دست ندهیم

شب جمعه اوّل ماه رجب را لیلة الرَّغائب مى گویند.

بدانکه شب جمعه اوّل ماه رجب را ليلة الرَّغائب مي‌گويند و از براي آن عملي از حضرت رسول صَلَّي اللَّهِ عَلِيهِ وَ اله وارد شده با فضيلت بسيار که سيّد در اقبال و علاّمه در اجازه بني زهره نقل کرده‌اند از جمله فضيلت او آنکه گناهان بسيار بسبب او آمرزيده شود و آنکه هر که اين نماز را بگذارد چون شب اوّل قبر او شود، حقّ تعالي بفرستد ثواب اين نماز را بسوي او به نيکوتر صورتي با روي گشاده و درخشان و زبان فصيح پس با وي گويد اي حبيب من! بشارت باد تو را که نجات يافتي از هر شدّت و سختي گويد تو کيستي؟ بخدا سوگند که من روئي بهتر از روي تو نديدم و کلامي شيرين‌تر از کلام تو نشنيده‌ام و بوئي بهتر از بوي تو نبوئيدم.

گويد من ثواب آن نمازم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال بجا آوردي؛ امشب بنزد تو آمدم تا حقّ تو را ادا کنم و مونس تنهائي تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دميده شود من سايه بر سر تو خواهم افکند در عرصه قيامت پس خوشحال باش که خير هرگز از تو معدوم نخواهد شد.

وکيفيت آن چنان است که روز پنجشنبه اوّل آن ماه را روزه ميداري چون شب جمعه داخل شود ما بين نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز مي‌گذاري هر دو رکعت به يک سلام و در هر رکعت از آن يک مرتبه حمد و سه مرتبه اِنّا اَنْزَلْناهُ و دوازده مرتبه قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ مي‌خواني و چون فارغ شدي از نماز هفتاد مرتبه مي‌گوئي« اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الاُْمِّيِّ وَعَلي آلِهِ» پس به سجده مي روي و هفتاد مرتبه مي‌گوئي:« سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» پس سر ازسجده برمي‌داري وهفتاد مرتبه مي‌گوئي«رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ اِنَّکَ اَنْتَ الْعَلِيُّ الاَعْظَمُ» پس باز به سجده مي‌روي و هفتاد مرتبه مي‌گوئي:« سُبُّوحٌ قُدّوُسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» پس حاجت خود را مي‌طلبي که انشاءالله برآورده خواهد شد.

دانلود تواشیح بسیار زیبای دعای ماه رجب ، لینک مستقیم

۲ نظر

  1. سلام
    اطلاعات بیشتری درباره امام زمان می‌خواهم

  2. دوست دارم یه چیزی بگم ولی ترجیح می دم هیچی نگم فقط جاتونو خالی می کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.